منتدى الفجر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الفجر

منتدى الفجر مش هتقدر تسيب صلاة الفجر

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

حكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........

Dr/AMR
DR / MIDOO
c.mado
dr/mimo
dr.sama
9 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
dr.sama
عضو فعال

عضو فعال

الوظيفة : pharma star
المزاج : fine

حكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........ Empty
مُساهمةموضوع: حكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........   حكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........ Icon_minitimeالسبت 25 أغسطس 2007, 11:13 pm

بسم اللة الرحمن الرحيم
من راى انى اسمى القصة دى بلاء الصيادلة

الدكتور ميزو
النشاط الصيفي الطبيعي لأي طالب يحترم نفسه في كلية الصيدلة، هو أن يذهب للتمرين في أي صيدلية، أما بالنسبة لشخص مثلي (لا يعرف لماذا التحق بكلية الصيدلة دون سواها) فلم أكن أجد سبباً مقنعاً يدعوني لإضاعة الإجازة للوقوف في صيدلية، وخاصة أن التمرين في الصيدليات يكون دون أي مقابل، من الآخر لقيت إن الحكاية مش طالبة، وخاصة لأنني أهتم بدروسي في الكلية، فالأمر لن يكون صعباً (كما كنت أعتقد)..

أما الذي جعلني أغير رأيي في موضوع التدريب فهو أنني اكتشفت أن السنة الدراسية القادمة ستكون السنة الأخيرة لي في الكلية (إن شاء الله يعني)، وهذا ببساطة يعني أنني سأتخرج دون أن أعرف الفرق بين شكل قرص الأسبرين واى نوع تانى

لذلك وجدت نفسي أتصل برعب ببعض معارفي، وتوسط لي أحدهم مشكوراً عند الدكتور "محسن خشبة" الذي يمتلك سلسلة من الصيدليات. مكدبتش خبر، وذهبت بالفعل للقاء الدكتور "خشبة" في إحدى صيدلياته بمنطقة الوراق..

عندما دخلت الصيدلية العتيقة شممت الرائحة اللعينة التي تميز كل الصيدليات والتي لا أعرف لها مصدراً حتى الآن، (ريحة الأدوية) كما يسميها بعض الزملاء، و(ريحة المرض) كما أسميها أنا..

رحب بي الدكتور "خشبة" بحرارة شديدة، قبل أن ينادي أحد الأشخاص من معمل الصيدلية (حجرة الأسرار) ويعرفني عليه:
- الدكتور ميزو هو اللي هيتولى تدريبك بإذن الله..
(تعجبت قليلاً من أن يكون اسم الذي سيقوم بتدريبي هو ميزو.. ما علينا.. مش مشكلتي على أية حال)
بفخر شديد تابع الدكتور "خشبة":
- ميزو دبلوم صنايع صحيح.. بس إيه.. يفهم أحسن من أجدعها صيدلي..
بعد أن اطمأن الدكتور "خشبة" أن كل شيء على ما يرام، استأذن عشان يشق على بقية الصيدليات (عرفت فيما بعد أن ميزو هو المدير الفعلي للصيدلية)، و لم ينس الدكتور "خشبة" أن يوصي ميزو:
- مش هوصيك بقى يا ميزو.. فهمه الليلة كويس..
- بس كده.. من عيني يا دوك..

تخشبت بغباء بعد أن خرج الدكتور "خشبة" من الصيدلية، وكانت الفكرة المسيطرة علي هي أنني اتبَعَت بعتة سودة في الحوار ده..
بسرعة شديدة خرجت من الصيدلية، فوجدت الدكتور "خشبة" يستعد للانصراف بسيارته ذات الدفع الرباعي..
- متأكد يا دكتور إن الأخ ميزو ده هو اللي هيدربني..
بثقة قال الدكتور "خشبة":
-يا ابني أنا اخترتلك الصيدلية دي بالذات عشان فيها ميزو، ما أنا كنت ممكن أوديك أي صيدلية تانية، و أخلي أي صيدلي يدّرَبَك.. صمت قليلاً ثم أضاف بحزم: وبعدين ما تقلقش.. أنا شخصياً اللي دربني على الشغلانة دي كان واحد معاه دبلوم صنايع..

الدرس الأول

أخذ الدكتور ميزو نفساً عميقاً ثم قال:
أول حاجة لازم تتعلمها عشان تبقى صيدلي ناجح إنك تنسى كلمة (معرفش)..
إياك في يوم تقول لحد جه يسألك عن أي حاجة إنك ماتعرفهاش، حتى لو كنت أول مرة تسمع عنها..
- أفتي يعني وأضيع الناس؟
قال ميزو بنفاذ صبر:
ما البلد كلها بتفتي، وبعدين أنا مقلتلكش تضيع الناس، إنت هتخليك في السليم، يعني لو واحد جه وسألك عن حاجة متعرفهاش، إديله أي دوا من الأدوية اللي لا بتفيد ولا بتضر، مشي نفسك يعني ومتوقفش المراكب السايرة..

لم أقتنع بكلام الأسطى ميزو طبعاً، لأنني كنت أعتقد أن وظيفة الصيدلي في الصيدلية هي صرف الروشتة التي يكتبها الطبيب وتوضيح طريقة استخدام الدواء أو آثاره الجانبية للمريض، ولا أكثر من ذلك و لا أقل..

بس المشكلة إن الحياة (زي ما هنشوف بعد كده) مطلعتش وردية زي ما أنا كنت فاكر ..

وحسبى الله ونعم الوكيل

حكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........ 483871
dr/mimo
المدير العام

المدير العام
dr/mimo

محل الإقامة : Egypt
الوظيفة : Pharma Student
المزاج : very good

مُساهمةموضوع: رد: حكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........   حكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........ Icon_minitimeالأحد 26 أغسطس 2007, 2:13 pm

confused
bounce
أولا
affraid دكتورة على الموضوع
وطبعا أنا مش مع الأصطى ميزو نهائى لأن طبعا المهنة دى قبل ماتكون مهنة تجارة وبيع وشراء
فهى مهنة انسانية , والصيدلى هو اللى بتعامل مباشرة مع المريض , بمعنى ان لما نقف فى صيدلية مش معناه ان كل اللى علينا ان احنا نبيع وخلاص ............. بالطبع لا ,,,,,, وان كان دا الموجود الأن ,,,,, بس ان شاء الله هتتغير المعاملة والحكاية دى بالأجيال القادمة
انما من ناحية التدرب أساسا فأنا شايف انه مهم جدا من التدريب من أول أجازة
وممكن فعلا يكون أول مرة وثانى مرة بدون مقابل لكن لو أنتى أثبتى امكانيتك فى الصيدلية أكيد هيبقى فى مقابل
ودا عن تجربة شخصية ...... ومن ناحية أخرى أهم حاجة طيلة فترة الدراسة إننا نتعلم ونستفيد ونسأل منتحرجش إنما لما نتخرج دا اللى يبقى محرج لما نسأل
لا أيه رأيك يا د/ سما فى الرأى دا
وان شاء الله منتظر تعليقك على الرد
تحياتى
PH/MIMO
https://elfajr.ahlamontada.net
c.mado
عضو نشيط

عضو نشيط
c.mado

مُساهمةموضوع: رد: حكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........   حكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........ Icon_minitimeالأحد 26 أغسطس 2007, 3:08 pm

الأسطى ميزو شغال وبيقول سيبها لله هاهاهاهاهاهاهاهاهااهحكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........ 73230
DR / MIDOO
رئـيس المنتدى

رئـيس المنتدى
DR / MIDOO

محل الإقامة : الكوووون
الوظيفة : PHARMA STUDENT
المزاج : الحمد لله

مُساهمةموضوع: رد: حكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........   حكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........ Icon_minitimeالأحد 26 أغسطس 2007, 3:38 pm

بصرااااااااااحة الموضوع ده كبير بيمثل مكانة كل الصيادلة
لأن بالطريقة دية الواحد يروح دبلوم ولا معهد ويبقى زى الدكتور ميزو
بس فى بشرى لكل الصيادلة _يارب تكون صح أن قرأتها فى الكلية بس مش متأكد_
إنه هيطبق برنامج الصيدلة الاكلنيكية من السنه الجاية
وبكده ترجع للصيادلة مكانتهم
ومشكووووورة دكتوووورة سما
https://elfajr.ahlamontada.net
Dr/AMR
عضو مجتهد

عضو مجتهد
Dr/AMR

محل الإقامة : مصر
الوظيفة : لسه في كلية طب
المزاج : لوز اوي

مُساهمةموضوع: رد: حكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........   حكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........ Icon_minitimeالأحد 26 أغسطس 2007, 4:54 pm

فعلا ده الي بيحصل بس بالنسبة ليك يامحمود بتقول هتتغير علي يد الاجيال القادمه
ماهي المشكلة ان لما انتم بتروحوا تدربوا في الصيدليات من دلوقتي الدكاترة والناس
الي واقفه الايام دي بتهد عليكو وتشربوا الصنعه منهم

ومشكور علي الموضوع ده د/سما
واقول ياحسرة علي حال الصيادلة الايام دي
واقول كلمه اخيره لما يحصل كل ده يبقي انت اكيد في مصر
http://www.mazekty.net
dr.sama
عضو فعال

عضو فعال

الوظيفة : pharma star
المزاج : fine

مُساهمةموضوع: رد: حكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........   حكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........ Icon_minitimeالأحد 26 أغسطس 2007, 5:59 pm

انت عندك حق يا dr.mimoبس اكيد قريب هتترد لنا مكانتنا بتطبيق الصيدلة الاكلينكية زى ما قال dr.midoبس هل الناس هتتقبل الفكرة دى
ms / mnto
المدير التنفيذى

المدير التنفيذى
ms / mnto

محل الإقامة : مصر

مُساهمةموضوع: رد: حكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........   حكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........ Icon_minitimeالإثنين 27 أغسطس 2007, 3:30 pm

بصراحة أحسن حاجة نسيب كلام الناس
كلام الناس ولا بقدم ولا بأخر
كل مجال حلو بس أهم حاجة اللى يثبت نفسه
walid251981
مشرف

مشرف
walid251981

محل الإقامة : المنصورة / أم الدنيا
المزاج : معتدل

مُساهمةموضوع: رد: حكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........   حكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........ Icon_minitimeالأربعاء 29 أغسطس 2007, 8:08 pm

فيه فعلا نماذج سيئة كتيرة فى مجتمعنا المصرى لكن فى النهاية هنقول إن كل مهنة بيحكمها الضمير وربنا يستر

القاسمى
مشرف

مشرف
القاسمى

محل الإقامة : بلاد الله الواسعة
الوظيفة : teacher
المزاج : moderat

مُساهمةموضوع: رد: حكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........   حكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........ Icon_minitimeالجمعة 31 أغسطس 2007, 11:18 am

شكرا لكى على غيرتك الشديدة على مهنتك السامية ولكن لى تعليق بسيط على سبيل النصيحة
1-اشتغال الناس بالمهن السامية ليس عيبا فى المهنة ولكن رفعة لهم
2-كلما زاد عدد الافراد المشتغلين بمهنت الدواء نقول عدد الافراد المحترمين زاد
3-هناك فرق كبير بين الصيدلى واى شخص مهتم بعلم الدواء من حيث الفنيات التى تميزالمتخصص عن الهواة مثل معرفة المواد الفعالة والتداخلات بينهم وبعض الامور الطارئة مثل حدوث حساسية من اى دواء
4-المهم للصيدلى المحب لمهنتة الا يترك نفسه مثل اى شخص من حيث المعلومات الطبية ولكن يهتم بتخصصه حتى يصل لدرجة الاحتراف والاتقان والا فالعيب عنده هو وليس عند الدكتور ميزو
salam
مشرف

مشرف
salam

محل الإقامة : جمهوريه مصر العربيه
الوظيفة : طالب جامعي
المزاج : الحمد لله كويس

مُساهمةموضوع: رد: حكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........   حكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........ Icon_minitimeالسبت 01 سبتمبر 2007, 3:46 pm

بصراحه قصه جميله ومواضيعك اجمل
حكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........ 73230 alien

حكاية صيدلى مع الدكتور ميزو........
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-